ویلاهای غیرمجاز گردنه حیران در جاده اردبیل- آستارا تخریب می‌شوند

 


اخبار,اخباراجتماعی,تغییر کاربری اراضی زراعی

 

 اخبار  اجتماعی - ویلاهای غیرمجاز گردنه حیران در جاده اردبیل- آستارا تخریب می‌شوند

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از تخریب ساخت وسازهای غیر مجاز در منطقه حیران واقع در جاده اردبیل - آستارا خبر داد.

خداکرم جلالی روزپنجشنبه گفت: ویلاهای ساخه شده در گردنه حیران در حوزه استحفاظی استان گیلان قرار دارند و ویلاهایی که ساخت آن‌ها سیر قانونی را طی نکرده و از کمیسیون ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی مجوز نداشته باشد تخریب خواهند شد.

منطقه جنگلی و مرتعی حیران با چشم‌انداز بسیار زیبا در فاصله مابین اردبیل و آستارا واقع شده و یکی از مناطق گردش‌پذیر منطقه می‌باشد. در سال‌های اخیر رشد فزاینده ساخت‌وساز ویلا در این منطقه بکر طبیعی آن را در خطر نابودی قرار داده است.

او اضافه کرد: روند تخریب جنگل‌ها نسبت به گذشته سیر نزولی دارد اما باز هم با چالش‌هایی مانند قاچاق چوب و ساخت‌وساز غیر مجاز روبرو هستیم.

وی بیان کرد: طبق قانون، هرگونه ساخت وساز و تغییر کاربری دراراضی زراعی، باغی و منابع طبیعی ممنوع است.

جلالی اضافه کرد: به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها در دستگاه‌های اجرایی عده‌ای از فرصت استفاده کرده و در جنگل‌ها و مراتع ساخت و ساز کرده‌اند.

وی اظهار کرد: با هماهنگی‌هایی که با وزرات کشور داشتیم وزیر کشور دستور داد صدور هرگونه مجوز ساخت در جنگل‌ها و مراتع توسط بخشداری‌ها و شهرداری‌ها ممنوع شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: پیشگیری از تخریب سرزمین و بیابان‌زدایی جزو وظایف راهبردی این سازمان بوده و نقش مهمی در کاهش اثرات خشکسالی درکشور بر عهده آن می‌باشد.

جلالی اظهار کرد : اساس حرکت این سازمان در آینده با هدف مقابله با خشکسالی و افزایش سطح جنگل‌ها در کشور می‌باشد.

او بیان کرد: در برنامه ششم توسعه موضوع احیای جنگل‌های زاگرس در سطح ۶ میلیون هکتار، اجرای طرح‌های مرتعداری به میزان ۱۰ میلیون هکتار واجرای طرح جنگل کاری اقتصادی به میزان ۵ میلیون هکتار با مشارکت مردم و بخش خصوصی پیش‌بینی شده است.

وی همچنین اجرای طرح‌های مقابه با پدیده بیابانی شدن به میزان ۳ میلیون هکتار و اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری به میزان ۱۴ میلیون هکتار را از برنامه های این سازمان در سال های آینده ذکر کرد.

وی با اشاره به اهمیت ارتقای فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی گفت: به ازای هر ۱۳ هزار هکتار جنگل یک نفر نیروی یگان ویژه برای حفاظت از جنگل و مراتع داریم که این کافی نیست اما نیروهای یگان حفاظت با همکاری همیاران طبیعت که یک تشکل مردمی است و دهیاران و اعضای شوراها از منابع ملی محافظت و مراقبت می‌کنند.



https://mrbilit.com/mag/

Comments

Popular posts from this blog

چگونه باک ویتامین D بدنمان را پر کنیم؟

زمین‌خواران تغییر روش داده‌اند

سازمان جنگل‌ها: علاوه بر چوب جنگل‌های هیرکانی، «خاک آن هم قاچاق می‌شود»