تالاب هورالعظيم

 

 معرفی تالاب هورالعظيم

براساس كنوانسيون رامسر «تالاب ها شامل مرداب ها، باتلاق ها و لجنزارها يا آبهای طبيعی يا مصنوعی اعم از دائمی يا موقت است كه آبهای شيرين، تلخ يا شور به صورت راكد يا جاری در آن يافت می شود. از آن جمله است آبهای دريا كه عمق آن در پايين ترين نقطه جزر از شش متر تجاوز ننمايد». تالاب ها از حاصل خيزترين اكوسيستم ها به شمار می روند و در تنوع گونه های گياهی و جانوری، ويژگی های فيزيكی و شيميايی مثل آب و هوا نيز نقش مهمی دارند كه بر اهميت آنها می افزاید. در ایران تالاب های گوناگونی وجود دارد که یکی از آنها با نام تالاب هورالعظيم در بین مردم شناخته می شود و در جنوب کشور و شهرستان هویزه قرار دارد. تالاب هورالعظیم یکی از بزرگترین تالاب های جنوب غرب ایران و مشترک با کشور عراق به شمار می رود. این تالاب در چارچوب جغرافیایی 30 درجه و 58 دقیقه شمالی تا 31 درجه و 50 درجه شمالی و 47 درجه و 20 دقیقه شرقی تا 47 درجه و 55 دقیقه شرقی قرار دارد. مساحت قسمت ایرانی این تالاب 64100 هکتار در دهه 1970 بوده؛ در حالی که امروزه این مساحت فقط 29000 هکتار است. کل مساحت این تالاب از 307000 هکتار در دهه 1970 به 102000 هکتار در حال حاضر کاهش یافته است. این تالاب در 80 کیلومتری جنوب غرب شهر اهواز واقع شده است و توسط دو شاخه از رودخانه تیگریس و هم چنین رودخانه کرخه تغذیه می شود. بخش های شمالی و مرکزی تالاب دائمی و بخش های جنوبی آن فصلی هستند.

طبیعت هورالعظيم

طبیعت هورالعظيم

همانطور که در بخش قبل توضیح دادیم، تالاب ها محل زندگی طیف وسیعی از گیاهان و جانوران هستند. تالاب هورالعظیم هم از این موضوع مستثنی نیست تعداد بی شماری از جانداران را در خود جای داده است. برخی از آنها درون تالاب زندگی می کنند و برخی دیگر به واسطه وجود تالاب در محیط اطراف آن دوران خود را می گذرانند. از جمله این حیوانات می توان به روباه، شغال، سمور آبی، گراز، گربه جنگلی، حَواصیل، اردک و غاز پیشانی سفید اشاره کرد. ماهی های گوناگونی در این تالاب وجود دارد که بخشی از اکوسیستم آن را تشکیل می دهند و شامل کپور، بیاح، بنی و آمور می شود. علاوه بر این گیاهان مختلفی را می توانید در داخل آب تالاب مشاهده کنید که بر زیبایی آن افروده اند و باعث شده اند که چشم برداشتن از تالاب برای بازدید کنندگان سخت باشد. این گیاهان شامل نی‌زارها می شود که به کرات در این تالاب وجود دارند. در حاشیه این تالاب نیز انواع مختلفی از درختان و گیاهان وجود دارد که وجودشان به وجود تالاب گره خورده است و از میان آنها می توان نخل، لوئی، تیره تیزک، نیلوفر آبی و چولان را نام برد. نکته ای جالب در مورد این تالاب وجود دارد این است که در فصل پاییز و زمستان که زمان فرا رسیدن مهاجرت پرندگان است این تالاب سرشار از پرندگانی مانند دُراج، اردک مَرمَری، اِکراس افریقایی و عروس غاز می شود. زیباترین صحنه ای که می توانید در زمان بازدید از این تالاب مشاهده کنید وجود گاومیش هایی است که برای خوردن آب و همچنین آب تنی به لب تالاب آورده می شوند و جلوه ای ویژه به این مکان می بخشند.

راه های دسترسی به تالاب هورالعظيم

راه های دسترسی به تالاب هورالعظيم

برای اینکه بتوانید از تالاب دیدن کنید باید به شهرستان هویزه استان خوزستان بروید. این تالاب بخشی از مرز ایران با عراق را تشکیل می دهد. که در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق محل روبرویی های مختلفی بوده است. برای سفر به هویزه می توانید با خرید بلیط اتوبوس اهواز اقدام به سفر کنید. جاده هایی که شما را به این تالاب می رساند، تالاب جاده طبر- شط علی و جاده شركت نفت به شمار می روند.

بازدید از تالاب هورالعظيم

برای دیدار از این محوطه نیازی نیست که هزینه ای بپردازید ولی بهتر است در فصول سرد سال یعنی اواخر پاییز و زمستان به این سفر بروید تا از گرمای هوا در امان باشید.


https://mrbilit.com/mag/hawizeh-marshes/

Comments

Popular posts from this blog

چگونه باک ویتامین D بدنمان را پر کنیم؟

زمین‌خواران تغییر روش داده‌اند

مهار آبها پس از بارش در این فصل سفره های خالی زیر زمینی را تقویت می کند؟