سینما شیرین

 

تاریخچه سینما شیرین

تاریخچه سینما شیرین در آبادان مربوط به زمانی است که پالایشگاه نفت در آبادان ساخته شد و این شهر به سرعت پیشرفت کرد، به طوری که می‌ توان گفت آبادان نخستین شهر مدرن ایران بود، شهری که بزرگترین پالایشگاه جهان را در خود جای داده است. سینما شیرین آبادان که با قدمتی ۹۰ ساله یکی از چندین سینماهای آبادان در قبل از انقلاب می ‌باشد در سال ۱۳۱۰ در دوره پهلوی اول با ظرفیت بیش از ۷۰۰ نفر توسط بخش خصوصی و یک تاجر هندی ساخته شد.

هم زمان سینماهای بسیار زیادی نیز در این شهر ساخته شد، سینما تاج که به شکل پنجه عقاب ساخته شده بود و سینما شیرین از مهم ترین این سینما ها بودند. این سینما از قدیمی ‌ترین سینماهای ایران است. سینما شیرین آبادان در آن زمان تنها سینمای غیردولتی به شمار می ‌رفت به همین خاطر بعد از بازگشایی درب ‌های آن، مردم آبادان استقبال زیادی از آن کردند. سینما شیرین بعد از انقلاب به فعالیت خود ادامه داد اما با شروع جنگ عراق علیه ایران تعطیل شد. پس از جنگ هم خسارت های زیادی به آن وارد شد، به همین علت مانند بیشتر سینماهای آبادان مجدداً راه اندازی نشد.

نقشه و معرفی بخش های مختلف سینما شیرین

نقشه و معرفی بخش های مختلف سینما شیرین

 سینما شیرین آبادان نخستین ساختمان سه طبقه در خاورمیانه بوده‌ است که به عنوان یکی از آثار فرهنگی تاریخی پر طرفدار به شمار می رود. در ابتدا شامل تنها 2 سالن سرپوشیده و یک سالن تابستانی با ظرفیت حدوداً 700 نفر در این سینما بوده است، اما با استقبال چشم گیر مخاطبان هنر که به سینما شیرین سر می زدند، دو طبقه دیگر نیز به آن اضافه شد. در نتیجه سینما شیرین لقب بزرگترین سینمای ایران را از آن خود کرد. ساختمان قدیمی و خراب این سینما با صندلی‌ هایی که مربوط به 80 سال پیش است تنها از آن سینمای پر شکوه باقی مانده است. این سینما که در مرکز تجاری شهر آبادان قرار داشت، از سینماهای پرطرفدار مردم آبادان بود.

Comments

Popular posts from this blog

چگونه باک ویتامین D بدنمان را پر کنیم؟

زمین‌خواران تغییر روش داده‌اند

سازمان جنگل‌ها: علاوه بر چوب جنگل‌های هیرکانی، «خاک آن هم قاچاق می‌شود»