وسعت مراتع ایران

 براساس آمار حاصل از عکس‌های ماهواره‌ای مساحت ایران بیش از ۱۶۴ میلیون هکتار است که از این میزان ۴.۱۲ میلیون هکتار اراضی جنگلی، ۹۰ میلیون هکتار مرتع، ۲.۴۳ میلیون هکتار بیابان و کویر و حدود ۴.۱۸ میلیون هکتار اراضی زراعی و باغ‌ها می‌باشد.

در زمان حاضر از ۹۰ میلیون هکتار از مراتع کشور ۱۴ میلیون هکتار را مراتع علفی با وضعیت تقریبا خوب تا متوسط که بیشتر در کوهستان‌ها و ارتفاع‌ها واقع شده‌ است و حدود ۴۰.۶ درصد از کل علوفه تولیدی از این ۱۴ میلیون هکتار به دست می‌آید.

مراتع بوته‌زارها بالغ بر ۶۰ میلیون هکتار با وضعیت متوسط تا ضعیف است که سیر قهقرایی را طی می‌کند و ۵۵.۲ درصد از کل علوفه تولیدی کشور را به خود اختصاص می‌دهد و مراتع کویری و بیابانی که حدود ۱۶ میلیون هکتار بوده وضعیت ضعیف تا خیلی ضعیف و تخریب یافته دارد و حدود ۴.۲ درصد از کل علوفه تولیدی را تشکیل می‌دهد.

با توجه به این امر که جیره نگهداری یک واحد دامی که ۱.۵ تا ۲ کیلوگرم علوفه خشک در روز است تولید علوفه فعلی مراتع، جوابگوی ۱۵ میلیون واحد دامی در سال است که برای فصل چرای چهار ماهه این ظرفیت به ۴۵ میلیون واحد دامی می‌رسد.

براساس آمارهای موجود در شرایط فعلی آمار دام موجود در مراتع کشور ۲ برابر ظرفیت‎های مصوب است که برای تعادل‌سازی دام در مراتع باید اقدام اساسی صورت گیرد





بر اساس آمارهای موجود در شرایط فعلی آمار دام موجود در مراتع کشور ۲ برابر ظرفیت‎های مصوب است که برای تعادل‌سازی دام در مراتع باید اقدام اساسی صورت گیرد.

در مجموع در سطح کشور برای حدود ۳۶ میلیون دام مجوز چرا در مراتع که حدود ۸۴ میلیون هکتار  می‌باشد، صادر شده است که هم‌اکنون افزون بر ۷۸ میلیون راس دام در این مراتع چرا می‌کنند.
 

اهمیت مراتع

مراتع از لحاظ حفاظت خاک و آب، وسعت و محل چرای احشام یا تامین مواد غذایی برای دام‌ها، تامین مواد سوختنی، تامین مصالح ساختمانی و رفاهی، به لحاظ صنعتی و دارویی و پرورش حیات وحش دارای اهمیت است.

Comments

Popular posts from this blog

چگونه باک ویتامین D بدنمان را پر کنیم؟

زمین‌خواران تغییر روش داده‌اند

سازمان جنگل‌ها: علاوه بر چوب جنگل‌های هیرکانی، «خاک آن هم قاچاق می‌شود»