کاروانسرای ینگی امام

 ساوجبلاغ در زبان ترکی به معنی «چشمه آب سرد»، وهمانطور که از اسمش پیداست، دارای روستاهای آباد و سرسبز و باغات پربرکت از انواع میوه ها و فراورده های دامی و کشاورزی است. روستاهای شهرستان ساوجبلاغ خود به تنهایی به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری ایران به شمار می روند، که برخی از آن ها شامل: اسکولدره، ولیان، برغان، خوروین، ورده، آغشت، سیواندره، فشند، ینگی امام، بریانچال و سایر آبادی ها، که علاوه بر فضایی دلنشین و رویایی، بخش اعظمی از میوه های کشور را نیز تولید می کنند. علاقه مندان به طبیعت می توانند با خرید بلیط اتوبوس و سفر به این دیار بهشتی از حظ کافی و وافی برخوردار شوند.

کاروانسرای ینگی امام درحد فاصل شهرستان های ساوجبلاغ و هشتگرد یکی از بناهای مربوط به دوران صفویه است، که در زمان قاجار به مهمان سرا تبدیل گردید. در مسیر جاده کرج به قزوین، بنایی از یک کاروانسرا قدیمی دیده می شود، که در طول زمان با تغییرات فراوانی مواجه شده، و قسمت های باغ و مهمان خانه بعد ها در زمان قاجار و پهلوی اول به آن الحاق گردیده است. تاثیر معماری غربی که سوغات سفرهای پی در پی شاهان قاجار بود، به وضوح در قسمت های جدیدتر کاروانسرا قابل مشاهده هست. روستای ینگی امام از توابع ساوجبلاغ و در فاصله 3 کیلومتری شهرستان هشتگرد، بخشی از میراث تاریخی کشور را در خود جای داده است.

تاریخچه

تاریخچه

در گذشته دریافت اطلاعات و چگونگی انتخاب مقصدی مناسب برای سفرهای کوتاه و یا بلندمدت به راحتی و گستردگی حال نبود، اما امروزه با وجود سایت های بزرگ و معتبر گردشگری همچون مستر بلیط شما قادرید، به بیشترین اخبار در کمترین زمان دست پیدا کنید و یا برای خرید بلیط بدون اتلاف وقت و هزینه های رفت وآمد اقدم نمایید. ینگی یا ینگه در زبان ترکی به معنا تازه و نو است، و در اسناد تاریخی، دلیل نام گذاری این روستا را به ینگی امام این طور بیان کرده اند، یکی از ساکنان منطقه در خواب دیده که امامزاده ای در دشتی که روستا در آن بنا گردید مدفون شده و با کمک مردم اقدام به ساخت گنبد و بارگاه برای امام زاده کردند. بعدها در اطراف آرامگاه خانه هایی ساخته شد و با سکونت افراد، روستای ینگی امام پدید آمد. دست نوشته های به جا مانده از سازندگان مرقد و بارگاه ها، دو امام زاده را از فرزندان امام موسی بن جعفر معرفی نموده اند.

Comments

Popular posts from this blog

چگونه باک ویتامین D بدنمان را پر کنیم؟

زمین‌خواران تغییر روش داده‌اند

سازمان جنگل‌ها: علاوه بر چوب جنگل‌های هیرکانی، «خاک آن هم قاچاق می‌شود»