صادرات به پاکستان را چگونه آغاز کنیم؟

در صادرات به پاکستان بهتر است که ابتدا در خصوص لیست کالاهای صادراتی ایران به پاکستان و مواردی از این قبیل کسب اطلاع کنید. ما در این مقاله به این موضوع و موارد مرتبط دیگر اشاره می‌کنیم.


صادرات به پاکستان را چگونه آغاز کنیم؟

آنچه از اطلاعات عمومی پاکستان باید بدانیم؟ 

برای صادرات به پاکستان لازم است که ابتدا به صورت دقیق با وضعیت این کشور به لحاظ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و جمعیت‌شناحتی آشنا شویم. بنابراین در این مقاله ابتدا نگاهی به وضعیت عمومی پاکستان خواهیم پرداخت.


پاکستان از جمله همسایه‌های ایران است که ما ایرانی‌ها اطلاعات زیادی در مورد آن نداریم. اندک اطلاعات ما بیشتر از دریچه رسانه‌ها بوده که اکثرا شامل تنش‌ها و ناامنی‌های مربوط به این کشور بوده است. 


جمعیت، ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی

پاکستان همسایه شرقی و جنوب شرقی ایران بوده و طبیعی است که با بخش‌هایی از کشورمان قرابت فرهنگی و جمعیتی بسیار نزدیکی داشته باشد.


جمعیت قابل توجه، داشتن مرز مشترک و ویژگی‌های فرهنگی مشابه باعث شده تا صادرات به پاکستان به گزینه خوبی برای تجار و صادرکنندگان ایرانی تبدیل شود.


اطلاعاتی که در جدول زیر آمده، بیان‌کننده ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، فرهنگی و اجتماعی پاکستان است. توجه به این اطلاعات در بحث صادرات به هر کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.


مطالعه بیشتر: مراحل؛ شرایط و مزایای اخذ کارت بازرگانی چگونه است؟ 

لازم به ذکر است اطلاعات زیر مربوط به سال 2019 است. 


ویژگی‌های جمعیت‌شناختی ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی 

218 میلیون و 900 هزار نفر جمعیت کل دین اسلام اهل سنت

51.46 درصد جمعیت مردان اقلیت‌های مذهبی تشیع، مسیحی، بودایی،سیک

48.54 درصد جمعیت زنان زبان‌های رسمی انگلیسی و اردو 

جمعیت شهری 35 درصد شهرهای مهم کراچی، لاهور، فیصل‌آباد، راولپندی و مولتان

جمعیت روستایی 65 درصد اکثریت اردو زبان 

سن متوسط 22 سال گروه‌های قومی بلوچ‌ها، پشتون‌ها، پنجابی‌ها، سندی‌ها

 جغرافیا، تاریخ و سیاست در پاکستان 

 دو کشور ایران و پاکستان در بسیاری از مقاطع دارای تاریخ مشترک و نزدیک به هم بوده‌اند. به طوری که برای قرن‌های متمادی حکومت‌هایی همچون هخامنشیان، ساسانیان، اشکانیان و برخی حکومت‌های دیگر بر هر دو کشور کنونی حکمرانی کرده‌‌اند.


در قرن هفتم میلادی پاکستان کنونی توسط اعراب مسلمان فتح شده و به مرور اکثریت مردم آن نیز به اسلام روی آوردند. پاکستان بعد از آن بارها مورد حمله مهاجمان مختلف از جمله مغول‌ها قرار گرفته است.


با این حال، در قرن‌های معاصر و به دنبال افول قدرت ایران، تاریخ پاکستان بیشتر با شبه قاره هندوستان گره خورد. به طوری که این کشور تا سال‌ها جزئی از هندوستان محسوب می‌شد.


یکی از افرادی که در کنار گاندی تلاش بسیار زیادی برای استقلال هندوستان از بریتانیا انجام داد، فردی به نام محمدعلی جناح بود. این فرد پاکستانی بعدها به نوعی معمار استقلال پاکستان نیز شد. به طوری که در سال 1956 این کشور نهایتا استقلال خود را به صورت رسمی به دست آورد. 


اما پاکستان دارای یک جغرافیای بسیار متنوع نیز بوده که در آن رودخانه‌ها، دشت‌های حاصل‌خیز و سواحل نقش زیادی دارند. این کشور از سمت غرب با ایران، از سمت شمال با افغانستان و از شرق با چین و هندوستان همسایه است.


بخش‌های جنوبی پاکستان نیز به دریای عمان وصل خواهد شد. کشور مذکور بیش از 881 هزار متر مربع وسعت داشته و منابع طبیعی بسیاری دارد و یکی از کشورهای بزرگ منطقه محسوب می‌شود. در برخی نقاط آن جلگه‌های سرسبز و حاصل‌خیز وجود دارد و در برخی نقاط دیگر قله‌ها و کوه‌های معمولا پوشیده از برف خودنمایی می‌کند.



شمال این کشور دارای آب‌وهوایی معتدل بوده که در تابستان‌ها آب و هوای گرم و در زمستان‌ها آب و هوای سرد حاکم است. این مناطق دارای چندین رشته کوه بسیار معروف مانند رشته کوه هیمالیا، هندوکش و قراقروم است.


در این نواحی جنگل‌های سرسبز، مناطق کوهستانی و قله‌های بسیار معروفی وجود دارد. از جمله این قله‌ها می‌توان به کی‌2 اشاره کرد که از جمله قله‌های مرتفع جهان بعد از هیمالیا به شمار می‌رود. این قله معروف در ناحیه کوهستانی بلتستان واقع شده که یکی از معروف‌ترین نواحی کوهستانی دنیا به شمار می‌رود.


در مناطق مرکزی و همچنین جنوب غربی پاکستان بیشتر آب و هوای گرم حاکم بوده و برخی بیان‌ها مانند بیابان تار یا نواحی خشک بلوچستان وجود دارد. دو رودخانه بسیار مهم این کشور سند و پنجاب بوده که در اطراف آنها زمین‌های حاصل‌خیز و کشاورزی رونق گرفته است. 


پاکستان از جمله کشورهایی منطقه بوده که به صورت فدرال اداره می‌شود. در واقع حکومت‌های محلی نقش زیادی در این کشور بازی می‌کنند که هر حکومت محلی اداره یک ایالت را زیر نظر دولت فدرال بر عهده دارد.


به همین علت معمولا وضعیت ایالت‌های مختلف با یکدیگر بعضا دارای تفاوت‌های زیادی است. در برخی از این ایالت‌ها تنش‌های سیاسی، مذهبی و قومی وجود داشته، در حالی که برخی دیگر از ایالت‌ها وضعیت باثباتی دارند.


ارتش در سپهر سیاسی پاکستان نقش بسیار مهمی داشته و بسیاری از روسای جمهور و همچنین مقامات این کشور از افراد نظامی بوده‌اند. این کشور دارای دو مجلس سراسری به نام‌های مجلس ملی و مجلس سنا بوده و همچنین پنج مجلس ایالتی نیز در این کشور حضور دارند. این مجالس رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند. 


 از اقتصاد پاکستان چه می‌دانیم؟ 

اقتصاد این کشور چندان بدون شباهت به اقتصاد کشور همسایه خود هندوستان نیست. چرا که کشاورزی یکی از بخش‌های اصلی آن به شمار می‌رود. هر چند که در چند سال اخیر سهم بخش‌های دیگر مانند خدمات و صنعت در اقتصاد این کشور رو به فزونی بوده است.

Comments

Popular posts from this blog

منظور از منابع طبیعی چیست؟

ارگ بم

پارکهای جنگلی استان مازندران: