موزه نان مشهد

 مشهد یکی از شهرهایی است که جاذبه های گردشگری فراوانی دارد، به دلیل وجود جاذبه های مختلف هر ساله پذیرای گردشگران زیادی است. وجود مرقد مطهر امام رضا (ع) در مشهد و جاذبه هایی چون باغ وکیل آباد، حیات وحش، پارک آبی، پارک علمی، موزه نان و ... باعث شده که به عنوان شهری توریستی به شمار رود. موزه نان مشهد یکی از جاذبه های بسیار جذاب و دیدنی مشهد محسوب می شود که دارای انواع ابزار های نان پزی، مراحل تهیه نان و ... است. اگر شما به دیدن این موزه علاقه مند هستید می توانید با مراجعه به مجله مستر بلیط تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید و به سوی مشهد روانه شوید.با مراجعه به سایت مستر بلیط اقدام به خرید بلیط قطار مشهد نمایید

تاریخچه

برای اولین بار موزه نان در سال 1955 در آلمان احداث گردید که بعد از آن 12 موزه نان دیگر در کشورهای دیگر تاسیس شدند، که از جمله آن ها می توان موزه نان برزیل، موزه نان سنپترزبورگ، موزه نان اسپانیا، موزه نان لیتوانی، موزه نان سوئیس و ... را نام برد. هدف از احداث موزه نان این است که نسل های جدید با نان های سنتی و مراحل پختن آن ها در زمان های قدیم آشنا شوند، نان های سنتی را در تنور می پختند که از سلامت بسیار بالایی برخوردار بودند. موزه نان مشهد برای اولین بار در سال 1390 در خاورمیانه احداث گردید که اولین موزه تخصصی پخت نان در ایران است و تمامی مراحل پختن نان را با استفاده از ماکت در این موزه نشان می دهند. علاوه بر موزه نان موزه های دیگری مثل: موزه مردم شناسی مشهد، موزه بزرگ خراسان، موزه آئین های پهلوی، موزه توس، موزه آب و ... را نام برد.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

نقشه و معرفی بخش های مختلف

همان طور که گفته شد موزه نان مشهد برای اولین بار در ایران افتتاح شده است. این موزه از معماری سنتی برخوردار است، به نحوی که برای ساخت آن از مصالح خشتی و کاه گلی بهره برده اند و نمای آن را به صورت سنتی ساخته اند. در این موزه ماکت هایی را قرار داده اند که به پختن نان مشغول هستند. سالن موزه دارای فضایی حدود 27 متر است و آن را به 4 فضا تبدیل کرده اند. فضای ورودی، فضای خاک، فضای آتش، فضای آب و فضایی را هم برای گالری عکس های در نظر گرفته اند. از قسمت های مختلف موزه نان می توان به قسمت های آسیاب بان، کشاورزی، آتش، رقص اپر و ... اشاره کرد. برای راهی شدن به سوی مشهد می توانید به سایت معتبر مستر بلیط مراجعه نمایید و بلیط مورد نیاز خود را تهیه نمایید و سفری لذت بخش را برای خود رقم بزنید.

در غرفه کشاورزی مراحل بذر افشانی گندم، خرمن کوبی، گندم چینی و ... می توان مشاهده کرد. در غرفه آتش چند نوع تنور را به نمایش گذاشته اند، تنور سفالی، تنور مالی، تنور سنگی، تنور ساچ، تنور عشایر و ... از جمله تنورهایی هستند که می توان در این موزه مشاهده کرد. در غرفه ای که به عنوان رقص اپر آن را می شناسند 18 حرکت نمادین 8 حرکت جانی را به نمایش می گذارند. این رقص به زمان اشکانیان باز می گردد که یکی از رقص های سنتی خراسان به شمار می رود. حرکت های رقص اپر برای بذر افشانی، دعای باران، درو، خرمن کوبی، نگهبانی مزرعه، پخت نان، شادی و نیایش مورد استفاده قرار می گیرد.


https://mrbilit.com/mag/bread-museum-of-mashhad/

Comments

Popular posts from this blog

چگونه باک ویتامین D بدنمان را پر کنیم؟

زمین‌خواران تغییر روش داده‌اند

مهار آبها پس از بارش در این فصل سفره های خالی زیر زمینی را تقویت می کند؟