هشدار درباره منابع آب زیرزمینی ایران

 رئيس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخيزداري كشور با بيان اينكه در كشور با بيلان منفي سفره هاي زير زميني آب رو به رو هستيم گفت: بودجه آبخيزداري نيازهاي كشور را رفع نمي كند.

خدا كرم جلالي در منطقه طرق مشهد اظهار كرد: بخش قابل توجهي از بودجه سال آينده به بخش آبخيزداري تخصيص داده مي شود و اما اين بودجه نسبت به نياز كشور مناسب نيست.

وي همچنين خبر داد: بخشي از بودجه مبارزه با ريزگردهاي كشور به استان خراسان رضوي تعلق خواهد گرفت.

وي افزود: با تغيير اقليم در جهان و گرم شدن كره زمين و سفره هاي و خشكسالي و آلايندگي هايي كه در زمينه آب و خاك و مواد غذايي و مسائل بيولوژي داريم زندگي انسان ها را با مخاطرات جدي رو به رو مي كند.

معاون وزير جهاد كشاورزي افزود: عرصه هاي منابع طبيعي يكي از موضوعاتي است كه مي تواند به كمك بشر بيايد و چالش هاي به وجود آمده از تخريب هاي انسان را تا حدودي بهبود ببخشد.

جلالي با اشاره به وظيفه اين سازمان در احيا و توسعه منابع طبيعي در كشور گفت: بحث حفظ آب و خاك، پوشش گياهي از موضوعاتي است كه مي تواند وضعيت نابسامان محيط زيست را نجات دهد.

رئيس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخيزداري كشور بيان كرد: آمارها نشان مي دهد كه هر انسان سرانه يك كيلو گرمي غذا لازم دارد و اين سرانه  1.5 ليتر آب لازم است و 11 كيلو گرم هوا لازم است.

جلالي با بيان اينكه 11 برابر غذا، انسان نيازمند هوا است گفت: در رابطه با تامين اكسيژن و هواي پاك نقش پوشش گياهي و منابع طبيعي بسيار كارآمد و مهم است.

رئيس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخيزداري كشور با اشاره به تاثير نقش حفظ منابع طبيهي در كاهش آلاينده هاي هوا گفت: هر درخت بيش از 5 تن اكسيژن توليد و بيش از 8 تن گاز كربنيك را جذب و تجزيه مي كند و البته  كاهش آلاينده ها در هوا مهم ترين تاثير بر محيط شهري است.

امنيت اكولوژ‍ي بالاتر از امنيت غذايي مطرح است
وي با بيان اينكه توجه به محيط زيست اين مسئله در دنياي امروز با توجه به چالش هاي بوجود آمده بسيار با اهميت است افزود: امنيت اكولوژی به عنوان امنيتي كه هم طراز و حتي بالاتر از امنيت غذايي مطرح است.

رئيس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخيزداري كشور با اشاره به اينكه اين امنيت براي هر انسان از اهميت و جايگاهي ويژه اي برخوردار است ادامه داد: امنيت اكولوژيك فراتر از حقوق بشر امروز در جهان مورد توجه قرار گرفته است.

جلالي گفت: در حال حاضر در كشور 14.3 ميليون هكتار جنگل در 5 رويشگاه خزري، زاگرس، ارسباران، خليج فارس و ايران كه هر كدام ويژگي هاي خاص خود را دارد.

وي توضيح داد: 135 ميليون هكتار عرصه هاي منابع طبيعي ماست كه 14.3 هكتار ميليون هكتار جنگل و 86 ميليون هكتار و 32 ميليون هكتار بيابان داريم.

تخريب عرصه ها در برخي مناطق كشور
رئيس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخيزداري كشور در خصوص وضعيت كنوني منابع طبيعي در كشور يادآور شد: بسته به شرايط اقليمي در هر منطقه در برخي مناطق وضعيت نسبتا خوب است و البته در بعضي مناطق كشور هم عرصه ها مورد تخريب قرار گرفته است.

وي يادآور شد: در 100 سال گذشته سطح جنگل هاي ياران 18 ميليون هكتار بوده است كه در طي اين سالها 4 ميليون هكتاز از آن كاسته شده است.

رئيس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخيزداري كشور با اشاره به اينكه كاهش سطح جنگل ها در تمام جهان رخ داده است ادامه داد: سالانه 3.7 هكتار از جنگل هاي جهان كاسته مي شود.

وي بيان كرد: آمار بودجه مصوب سال گذشته 220 ميليارد تومان بوده است كه تا كنون 30 درصد آن تحقق يافته و ممكن است تا پايان سال به 50 درصد برسد.

معاون وزير جهاد كشاورزي به بودجه 180 ميليارد توماني مصوب براي سال جاري اشاره كرد و گفت: دولت تدبير و اميد تلاش دارد تا بودجه اي واقعي تصويب كند تا 100 در صد آن را تخصيص دهد و مانند سال 91 نشود كه 10 درصد از بودجه تخصيص يابد.

رئيس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخيزداري كشور بيان كرد: بخش قابل توجهي از بودجه سال آينده به بخش آبخيزداري تخصيص داده مي شود و اما اين بودجه نسبت به نياز كشور مناسب نيست.

يك سوم ميانگين بارندگي در جهان را داريم
وي با اشاره به مشكلات اين سازمان در محافظت و احيا و توسعه گفت: در آبخيزداري با توجه به اينكه ميزان بارندگي ها 250 ميليمتر در كشور داريم  و يك سوم ميانگين بارندگي در جهان است.

جلالي با تاكيد براينكه يكي از راهكارهاي موجود از طريق آب خوانداري و سفره هاي زير زميني است عنوان كرد: نزديك به 60 درصد از آب كشاورزي در كشور ما توسط چاه هاي آب تهيه مي شود.

Comments

Popular posts from this blog

چگونه باک ویتامین D بدنمان را پر کنیم؟

زمین‌خواران تغییر روش داده‌اند

سازمان جنگل‌ها: علاوه بر چوب جنگل‌های هیرکانی، «خاک آن هم قاچاق می‌شود»