موزه مردم شناسی مهاباد

 مهاباد به علت طبیعت دیدنی و آب وهوای خنک کوهستانی خود، مقصد بسیار محبوبی برای مسافران است. انواع جاذبه های باستانی گوناگون و بازارچه های پر رفت و آمد، باعث شده تا توریسم در این منطقه با رشد فزاینده ای رو به رو باشد. ویژگی های خاص محیطی و اماکن گردشگری متنوع، لقب نگین آذربایجان غربی را به آن داده اند. اگر صحبت از فضاهای تاریخی به میان بیاید؛ مهاباد جزء غنی ترین شهرهای ایران محسوب می شود. حمام میرزا رسول یکی از همین موارد است که در چند سال گذشته، به عنوان موزه مردم شناسی مهاباد به حیات خود ادامه می دهد. بازدید از چنین محلی می تواند گزینه ای عالی برای شناخت بیشتر فرهنگ اهالی هر محدوده جغرافیایی به شمار آید. در ادامه این مطلب از مجله مستر بلیط به معرفی کامل تر این جاذبه ارزشمند و تماشایی خواهیم پرداخت؛ تا انتها همراه ما باشید.

تاریخچه موزه مردم شناسی مهاباد

کارشناسان ابنیه تاریخی با در نظر گرفتن نوع معماری و تزئینات داخلی بنا، اظهار داشته اند که حمام میرزا رسول به احتمال قوی، به عصر صفوی تعلق دارد. در اواخر سال 1380 سازمان میراث فرهنگی ایران، این فضا را به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسانید. سپس عملیات مرمت و بازسازی سازه آغاز شد و با اندک تغیرات ضروری، آن را به موزه مردم شناسی تبدیل کردند.

تاریخچه موزه مردم شناسی مهاباد

نقشه و معرفی قسمت های مختلف

نمای کلی ساختمان از بیرون به دو گنبد بزرگ ختم می شود. شکل آن ها ساده است و از جزئیات زیادی برخوردار نیستند. چهار نورگیر بر روی هر یک از گنبدها، به علاوه نورگیر واقع در رختکن، روشنایی داخل حمام را تامین می کردند. داخل گرمابه نیز منظره ای تمام آجری را به نمایش گذاشته است. ستون های بلند سیاه رنگ اطراف حوضچه و طاق های تقریبا هشتی، منظره ای جالب توجه ایجاد کرده اند. کاشی کاری های فیروزه ای هم در بعضی قسمت ها، باعث شده اند تا دیوارها رنگ و لعاب زیباتری پیدا کنند. خزینه آن درست در کنار آتشخانه قرار دارد و آب گرم مستقیما از همان جا برای استفاده مردم آماده می شد. سربینه هم مانند بسیاری از نمونه های مشابه دیگر، به صورت مربعی ساخته شده است و گنجایش زیادی دارد. در مجموع باید این مکان را نمونه ای مطلوب برای معرفی هنر دوره صفوی به شمار آورد.

https://mrbilit.com/mag/anthropology-museum-of-mahabad/


Comments

Popular posts from this blog

چگونه باک ویتامین D بدنمان را پر کنیم؟

زمین‌خواران تغییر روش داده‌اند

سازمان جنگل‌ها: علاوه بر چوب جنگل‌های هیرکانی، «خاک آن هم قاچاق می‌شود»