تحقیق درباره منابع طبیعی

 

طبیعت دارای امکانات بسیاری است که تداوم زندگی بشر و کلیه موجودات بر روی زمین وابسته به آن است اما آنچه به عنوان منابع طبیعی در کشور ما از آن یاد می‌شود منابع تجدید شونده ایی هستند که ما از آنها بهره‌برداری می‌کنیم و عمدتاً به خاک، گیاه و درخت محدود می‌شود یا بهتر بگوییم وجود خاک به معنی مالکیت بر زمین در آن عرصه، گیاه محدود به مراتع و درخت در جنگل‌ها می‌باشد که جوامع بشری بهره‌برداری‌های گوناگونی از آنها دارند. منابع طبیعی به عنان ثروت هر جامعه و امانتی برای آیندگان است، کسانی که از این ثروت و هدیه الهی استفاده می کنند موظفند از آن به طور صحیح بهره برداری نموده، آباد و سرسبز به نسل بعد از خود تحویل نمایند، زیرا امروزه کارشناسان و متخصصین امر منابع طبیعی را بستر حیات کلیه موجودات زنده و سرسبزی و آبادانی آن را نشانه پیشرفت علمی و فرهنگی جوامع و زمینه ساز توسعه پایدار میدانند.

 

تعریف کلی منابع طبیعی:

به طور کلی منابع طبیعی به پدیده هایی گفته می شود که در کره زمین وجود داشته و انسان در ایجاد آن هیچ گونه دخالتی نداشته است.

 

این منابع به دو دسته تقسیم می شوند:

1- منابع طبیعی تجدید ناشونده:

منابع طبیعی تجدید ناشونده منابعی هستد که خداوند در دسترس انسانها قرار داده تا از آن استفاده کند، این منابع هر قدر هم زیاد باشند، اگر از آنها برداشت شود کاهش یافته و روزی به پایان خواهند رسید و قابل تجدید هم نخواهند بود. مانند معادن نفت و گاز و … که به علت اتمام پذیری به منابع طبیعی تجدید ناشونده معروف شده اند.

 

2- منابع طبیعی تجدید شونده:

این منابع نیز از نعمتهای بزرگ الهی می باشند که در طبیعت وجود داشته و در صورت استفاده صحیح و بهره برداری درست هیگاه به اتمام نخواهند رسید.

 

مثل:
آب، هوا و گیاهان سبز (جنگلها و مراتع):
از مهمترین منابع طبیعی تجدید شونده، گیاهان موجود در جنگلها و مراتع است که اگر مورد بی مهری اسنان قرار نگیرند و انسانها مینه تضعیف و یا نابودی آنها را فراهم نکننده هیچگاه به اتمام نمی رسند. گیاهان سبز جزء بزرگترین موجودات زنده کره زمین می باشند و با قدرت زادآوری و تکثیری که دارند اگر درست بهره برداری شوند توسعه اقتصادی جامعه را به ارمغان خواهند آورد. گیاهان سبز کم و بیش در تمام نقاط زمین پراکنده اند و تراکم آنها به تناسب شرایط اقلیمی (از قبیل دما، بارندگی و …) نوع خاک و شرایط جغرافیایی متفاوت است.

 

درمناطقی که شرایط رشد برای این گیاهان مهیا بوده و به صورت درختان و درختچه¬های متراکم خودنمایی نمایند این مناطق را (جنگل) می نامند.

 

محلهایی که به شکل بوته ها و علفهای متوع یک ساله و چند ساله با گلهای رنگارنگ جلوه گری نمایند مرتع محسوب می¬شوند. مناطقی که در طول شبانه روز دارای نوسانات دمایی زیاد، تبخیر و تعرق بیشتر،بارندگ کمتر و گیاهان مقاومتر باشند بیابان نام دارند. در استان مرکزی با توجه به میزان بارندگی و شرایط آب وهوایی 25 هزار هکتار جنگل، 440 هزار هکتار بیابان، 50 هزار هکتار کویر و 1425000 هکتار مرتع وجود دارد.

 

اهیمت و فواید منابع طبیعی تجدید شونده (جنگلها و مراتع):

جنگلها و مراتع از مهمترین و با ارزشترین منابع طبیعی بوده و نقش اساسی در تأمین نیازمندیهای انسن (اکسیژن، آب، مواد غذایی، دارویی و …) دارند. تا چند دهه قبل ارزش این منابع طبیعی تجدید شونده با معیار منافع آنی و کوتاه مدت سنجیده می شد در ورتی که با بروز مشکلات و عضلاتی درباره وضعیت محیط زیست مانند گرم شدن کره زمین، وجود سیلابهای مخرب و … تغییراتی در ارزش گذاری منابع طبیعی تجدید شونده به وجود آمد.

 

ارزش جنگلها و مراتع و منافع حاصل از آن آنقدر زیاد است که ذکر همه آنها فرصت و زمان زیادی ار می¬طلبد اما به طور کلی می توان این اثرات و فواید را به دو بخش مستقیم و غیرمستقیم تقسیم نمود.

 

1- اثرات مستقیم جنگلها و مراتع:

تولید چوب:
همانگونه که می دانیم چوب در تأمین نیازهای زندگی ما نقش زیادی دارد کاغذ، قلم، مبلمان، درب و پنجره و … از جمله ملزوماتی هستند که امروز اتکای شدید به چوب دارند.

 

حفظ و تولید خاک:
جنگلها و مراتع با پوشش گیاهی خود نقش زیادی در حفظ خاک و نگهداری آن دارند و هرجا که این پوشش گیاهی مطلوب باشد فرسایش خاک به وسیله باد و آب کمتر اتفاق می افتد و از طرف دیگر گیاهان باعث می¬شوند به مرور زمان سنگها تجزیه شده و به خاک تبدیل شوند و خود نیز حاصلخیزی خاک را افزایش دهند.

Comments

Popular posts from this blog

چگونه باک ویتامین D بدنمان را پر کنیم؟

زمین‌خواران تغییر روش داده‌اند

سازمان جنگل‌ها: علاوه بر چوب جنگل‌های هیرکانی، «خاک آن هم قاچاق می‌شود»