منابع طبیعی چیست؟ قسمت اول

 منابع طبیعی چیست؟

 به ­طور کلی منابع طبیعی به پدیده­ هایی گفته می­ شود که در کره زمین وجود داشته و انسان در ایجاد آن هیچ­ گونه دخالتی نداشته است. این منابع را به دو دسته تقسیم می­ نمایند.

 ۱- منابع طبیعی تجدید ناشونده

 منابع طبیعی تجدید ناشونده منابعی هستد که خداوند در دسترس انسان­ ها قرار داده تا از آن استفاده کند، این منابع هر قدر هم زیاد باشند، اگر از آن­ ها برداشت شود، کاهش یافته و روزی به پایان خواهند رسید و قابل تجدید هم نخواهند بود. مانند معادن نفت و گاز و … که به علت اتمام­ پذیری به منابع طبیعی تجدید ناشونده معروف شده­ اند.

 ۲-  منابع طبیعی تجدید شونده

 این منابع نیز از نعمت­ های بزرگ الهی می­ باشند که در طبیعت وجود داشته و در صورت استفاده صحیح و بهره­ برداری درست هیچ گاه به اتمام نخواهند رسید مثل:  آب، هوا و گیاهان سبز (جنگلها و مراتع)

از مهمترین منابع طبیعی تجدید شونده، گیاهان موجود در جنگل ها و مراتع است که اگر مورد بی مهری انسان قرار نگیرند و انسان ها زمینه تضعیف و یا نابودی آن ها را فراهم نکنند، هیچ گاه به اتمام نمی­ رسند. گیاهان سبز جزء بزرگترین موجودات زنده کره زمین می­ باشند و با قدرت زادآوری و تکثیری که دارند اگر درست بهره ­برداری شوند توسعه اقتصادی جامعه را به ارمغان خواهند آورد. گیاهان سبز کم و بیش در تمام نقاط زمین پراکنده ­اند و تراکم آن ها به تناسب شرایط اقلیمی (از قبیل دما، بارندگی و …) نوع خاک و شرایط جغرافیایی متفاوت است.

 در مناطقی که شرایط رشد برای این گیاهان مهیا بوده و به صورت درختان و درختچه­ های متراکم خودنمایی نمایند این مناطق را (جنگل) می­ نامند.

 محل­ هایی که به شکل بوته­ ها و علف­ های متنوع یک ساله و چند ساله با گل­ های رنگارنگ جلوه ­گری نمایند مرتع محسوب می ­شوند.

مناطقی که در طول شبانه روز دارای نوسانات دمایی زیاد، تبخیر و تعرق بیشتر، بارندگی کمتر و گیاهان مقاومتر باشند بیابان نام دارند.

 اهیمت و فواید منابع طبیعی تجدید شونده (جنگل ها و مراتع)

جنگل ها و مراتع از مهمترین و با ارزشترین منابع طبیعی بوده و نقش اساسی در تأمین نیازمندی های انسان (اکسیژن، آب، مواد غذایی، دارویی و …) دارند.

تا چند دهه قبل ارزش این منابع طبیعی تجدید شونده با معیار منافع آنی و کوتاه مدت سنجیده می­ شد در صورتی که با بروز مشکلات و معضلاتی درباره وضعیت محیط زیست مانند گرم شدن کره زمین، وجود سیلاب های مخرب و … تغییراتی در ارزش­گذاری منابع طبیعی تجدید شونده به وجود آمد.

Comments

Popular posts from this blog

چگونه باک ویتامین D بدنمان را پر کنیم؟

زمین‌خواران تغییر روش داده‌اند

سازمان جنگل‌ها: علاوه بر چوب جنگل‌های هیرکانی، «خاک آن هم قاچاق می‌شود»