طرح خروج دام از جنگل:

 ر جنگلهای حوزه اداره کل ساری حدود ۶/۱ میلیون واحد دامی وجود داشت که بیش از۳۵۰ هزار واحد دامی از جنگل خارج شده اند و درحال حاضر ۵/۱ میلیون واحد دامی درعرصه های جنگلی حضوردارند . همچنین تعداد ۴۳۸۵ خانوار جنگل نشین درعرصه های جنگلی ساکن بوده که بالغ بر ۶۵۰ خانوار تجمیع گردیده و مابقی کماکان در جنگل استقرار دارند.

در جنگلهای منطقه ساری حدود ۹۹۲ آبادی با جمعیت ۲۲۰۰۰ نفر ( ۴۳۸۵ خانوار) بصورت تک خانوارهای پراکنده در داخل جنگل سکونت داشته اند.

تاکنون ۱۹ آبادی با جمعیت ۱۸۵۰ نفر ( ۶۵۰ خانوار) ازجنگل خارج گردیده و خروج توافقی مابقی دردست اقدام می باشد.

بر طبق آمار پایه، مربوط به سال 1364 در جنگل‌های غرب مازندران 747،310 واحد دامی و 422 خانوار جنگل‌نشین وجود داشت که تا پایان سال 1389 تعداد 359،817 واحد دامی از جنگل خارج شد و 312 خانوار جنگل‌نشین نیز سامان‌دهی گردید.

جنگل کاری وتوسعه جنگل

جنگل کاری و توسعه جنگل از جمله دیگر شاخص های عملکرد اداره کل منابع طبیعی استان است که براساس گزارشهای موجود تاکنون ۱۱۲۰۰هکتار ازعرصه های مستعد ازسوی دولت و مجریان طرحها درقالب طرحهای توسعه جنگل واحیاء وغنی سازی جنگلکاری شده است . این اقدامات با هدف توسعه و افزایش سطح جنگلهای تخریب شده ، تثبیت بیولوژیک خاک و جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری ازتخریب و تجاوز به جنگل و عرصه های منابع طبیعی ، حفظ و افزایش تنوع گونه ها صورت می گیرد.

هدف اصلی : احیاء و باز سازی جنگلهای تخریب شده

   توسعه و افزایش سطح جنگلها از طریق ایجاد جنگلهای دست کاشت

تثبیت بیولوژیکی خاک وجلوگیری از فرسایش خاک

زراعــت چوب:

توسعه زراعت چوب نیز در اراضی اشخاص به منظور تامین نیاز چوب کارخانجات و صنایع وابسته صورت می گیرد. نیاز سالانه استان به چوب برای تامین کارخانجات وصنایع وابسته برابر۲ میلیون متر مکعب می باشد که سهم آن در حوزه اداره کل ساری درسال ۴/۱ میلیون مترمکعب می باشد که ازاین مقدار نیاز در حال حاضر ۲۵ % بوسیله منابع جنگلی ، ۳۰ % واردات و ۴۵ % باقی مانده با تولید و بهره برداری از درختان باغی و صنوبرکاریهای موجود تامین می شود.

این طرح با هدف کاهش فشار در برداشت از جنگلهای منطقه بعنوان رویکرد جدید درراه رسیدن به اهداف برنامه چهارم (ماده ۶۹ قانون برنامه چهارم) می تواند گامی مهم واثرگذار درحفظ ، حمایت وصیانت از جنگل بردارد . در حوزه اداره کل منطقه ساری تاکنون بالغ بر ۲۸۰۰۰ هکتار از اراضی مستثنیات به زراعت چوب اختصاص یافته است، در صورت وجود تسهیلات بانکی مناسب ،این رقم به بیش از ۱۵۰۰ هکتار در سال خواهد رسید

شرکت صنایع چوب وکاغذ درمازندران، به تنهائی سالانه به ۴۳۰ هزار مترمکعب چوب نیاز دارد.

هر هکتار زراعت چوب در یک دوره ۱۰- ۸ ساله   میتواند حدود ۲۰۰ متر مکعب چوب تولید نماید.باتوجه به وجود استعداد زراعت چوب در اراضی اشخاص ، کاشت گونه های صنوبر برای کوهپایه و دشت وکاشت اکالیپتوس برای اراضی ساحلی از سوی این اداره کل ترویج واجرا می شود.

Comments

Popular posts from this blog

چگونه باک ویتامین D بدنمان را پر کنیم؟

زمین‌خواران تغییر روش داده‌اند

سازمان جنگل‌ها: علاوه بر چوب جنگل‌های هیرکانی، «خاک آن هم قاچاق می‌شود»