منطقه حفاظت شده گاندو

 

آیا گاندوها حیوانات خطرناکی هستند؟

گاندوها به طور کلی حیواناتی بسیار تیز و زیرک و در عین حال ترسو هستند، به همین علت این تمساح ها را با دشواری می توانید بیرون از آب مشاهده کنید. تقریبا از فاصله ۵۰۰ متری صدای پشت سر خود را می شنوند و سریعا در آب پنهان می شوند. گاندوها در شرایط عادی حیواناتی کاملا اجتماعی هستند و اگر خطری آن ها را تهدید نکند به راحتی با انسان رفت و آمد می کنند و هیچ خطری افراد را دنبال نمی کند. این حیوانات بسیار آرام هستند، و تقریبا در ۱۰ سال اخیر تنها دو مورد حادثه مبنی بر آسیب این حیوان به انسان ها گزارش شده است. البته آسیب های وارده شامل گاز گرفتن های دست و پا بوده است، حتی اگر کودکان و بچه ها در برکه به شنا بپردازند نیز گاندوها تهدیدی برای اهالی منطقه نخواهند بود و تقریبا این منطقه به یک جاذبه گردشگری خاص و مهم تبدیل شده است.

شرایط بازدید

شرایط بازدید

اگر شما مایل به بازدید تمساح های پوزه کوتاه هستید و می خواهید محل اصلی زندگی شان را ببینید، باید بعد از این که خودتان را به چابهار رساندید به منطقه حفاظت شده گاندو، برکه های اطراف و همچنین رودخانه سرباز، سری بزنید. بهتر است بدانید گاندوها بیشتر در کنار سد تراکم دارند و شما در این مکان بیشتر شاهد آن ها خواهید بود. از مهم ترین مراکزی که گاندوها در آن وجود دارند رودخانه سرباز و همچنین برکه آزادی، برکه درگس، برکه جنگل و.... است. البته درباره گاندوها باید به شما بگوییم که دیدن این تمساح ها در تاریکی و هنگام شب بسیار آسان تر از روز است. در هنگام شب تمساح ها به دلیل تاریکی و‌ سکوت کمتر می ترسند و شما می توانید شاهد حضورشان در خشکی باشید، در این حالت دیدن و تشخیص شان بسیار راحت تر است. البته در حال حاضر نسل گاندوها در خطر انقراض هستند، و هر گونه آسیب زنی به آن ها شامل جریمه های سنگین برای افراد خواهد بود. به طور کلی لذت بازدید از این حیوان کمیاب و دیدنی به قدری است که اگر به شهر زیبای چابهار سفر کردید حتما از گاندو ها بازدید کنید و به روستای باهوکلات سفر کنید تا تجربه ای فراموش نشدنی را برای خودتان رقم بزنید.

آدرس و نحوه دسترسی به منطقه حفاظت شده گاندو

اگر قصد سفر به منطقه حفاظت شده گاندو را دارید می توانید از سمت شمال شرق چابهار به جاده ایرانشهر وارد شوید و بعد از این که از شهرستان راسک عبور کردید خودتان را به روستای گاندو برسانید. برای دسترسی راحت به چابهار می بایست شما بلیط هواپیما چابهار را تهیه کرده و خودتان را به مقصد برسانید. سفر کردن بنا به خواست شما به سه طریق ماشین شخصی، قطار و هواپیما امکان پذیر است، که در صورت تمایل شما می توانید بلیط قطار یا بلیط هواپیما را تهیه کرده و به مقصد برسید.

https://mrbilit.com/mag/bahookalat-protected-area/

Comments

Popular posts from this blog

چگونه باک ویتامین D بدنمان را پر کنیم؟

زمین‌خواران تغییر روش داده‌اند

سازمان جنگل‌ها: علاوه بر چوب جنگل‌های هیرکانی، «خاک آن هم قاچاق می‌شود»