برترین های ایران در جهان؛ از جایگاه اول در رشد درصد باسوادی تا نرخ پایین خودکشی

 سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، زمان مناسبی برای مرور جایگاه ایران در بخش های مختلف است که در این گزارش به برترین جایگاه های ایران در آمارهای بین المللی در زمینه ظرفیت ها، آموزش، سلامت، کشاورزی، انرژی، صنعت و معدن، فناوری، اقتصاد، ورزش، نظامی، علمی، توسعه انسانی و قدرت جهانی پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ ملاحظه آمارهای بین‌الملی که گویای پیشرفت جمهوری اسلامی است ضمن اینکه فرصت مناسبی برای مفاهمه با جهان فراهم می‌کند، اقرار قابل توجهی از دیگران نسبت به توانمندی‌های نظام اسلامی برای اقناع افکار عمومی است.

بررسی ها نشان می‌دهد دنیای غرب در شرایط کنونی، با تعیین شاخص‌های مدنظر خود در موضوعات مختلف به ارزیابی جوامع مختلف پرداخته و در حال اداره جهان است، این ارزیابی که توسط برخی موسسات علمی به ظاهر غیر وابسته پایه‌ریزی شده‌اند می‌توان به عنوان یک فناوری نرم قلمداد کرد که به تعبیر مقام معظم رهبری با یک پشتوانه فکری و فرهنگی، به دنبال جعل ارزش در تمام دنیا است.

این موضوع آن گاه قابل توجه‌تر است که ابزار آمارهای بین‌المللی به عنوان یکی از مهمترین حربه‌های مورد استفاده مخالفان نظام جمهوری اسلامی در شرایط فعلی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ دشمنان انقلاب اسلامی با هدف ضربه زدن به استحکام جمهوری اسلامی ایران ضمن طرح شبهه و خدشه در جایگاه فعلی و میزان پیشرفت جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد یأس و ناامیدی در میان ملت شریف ایران هستند.

با توجه به اینکه در دوره پهلوی وضعیت کشور به ویژه در شهرهای کوچک و مناطق محروم چندان مناسب نبوده است باید بیش از آن که به رتبه فعلی ایران در آمارها توجه شود، به نرخ رشد 40 ساله جمهوری اسلامی توجه شود؛ متأسفانه در بسیاری از آمارها این نکته مهم به چشم نمی‌خورد که نرخ رشد جمهوری اسلامی ایران بالاتر از بسیاری از کشورهای در حال پیشرفت کنونی است.

اکثریت قابل توجه کشورهای دنیا جمعیت زیر 5 میلیون نفر دارند که توزیع درآمد و رسیدگی به اوضاع چنین جمعیتی، به مراتب ساده‌تر از جمعیت‌های بالا است. شایسته است جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مشابه خود ( به لحاظ جمعیتی) مقایسه شود که با لحاظ این نکته، ایران جزو یک سوم برتر کشورهای پرجمعیت دنیا است.

آمارهای بین‌المللی، هیچ‌گاه شرایط سیاسی تحمیل شده بر کشورها مانند جنگ و تحریم را مورد توجه قرار نمی‌دهند، جالب است طبق همین آمارها وضعیت کلان اقتصادی ایران در شرایط خطیر چند ساله اخیر، همواره بالاتر از حد متوسط بوده است. برخی شاخص‌های مطرح در آمارهای بین‌المللی با ارزش‌های بومی اسلامی - ایرانی مطابقت ندارد بنابراین انتظار اینکه جمهوری اسلامی ایران در تمام شاخصه‌ها وضعیت خوبی داشته باشد، انتظار به جایی نیست.

رجوع به این آمارها نشان می‌دهد در عرصه‌های متعدد، نام ایران در میان 20 کشور برتر دنیا مشاهده می‌شود. تعداد این رتبه‌ها و گستره موضوعی آن، به حدی متنوع است که ثابت می‌شود در عرصه‌های مختلف مورد نیاز کشور، بخش قابل توجهی از انتظارات برآورده شده است. با این حال به دلیل عدم استفاده صحیح جریان انقلابی از آمارهای بین‌المللی و نگرانی دشمن از پیشرفت ایران، تمام نقاط قوت ایران در طول این سال‌ها در نزد افکار عمومی به نقاط ضعف تبدیل شده است.

سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، زمان مناسبی برای مرور جایگاه های ایران در حوزه های مختلف است که در این گزارش به برترین جایگاه های ایران در آمارهای بین المللی در زمینه ظرفیت ها، آموزش، سلامت، کشاورزی، انرژی، صنعت و معدن، فناوری، اقتصاد، ورزش، نظامی، علمی، توسعه انسانی و قدرت جهانی پرداخته شده است.

ایران پنجمین کشور ثروتمند جهان از نظر ذخایر منابع طبیعی مانند نفت، گاز، زغال سنگ، جنگ و چوب، طلا، نقره، مس، اورانیوم، آهن خام و فسفات است که با داشتن یک درصد جمعیت جهان، بیش از 7 درصد منابع معدنی دنیا را در اختیار دارد

ایران از نظر ظرفیت ها پنجمین کشور ثروتمند جهان از نظر ذخایر منابع طبیعی مانند نفت، گاز، زغال سنگ، جنگ و چوب، طلا، نقره، مس، اورانیوم، آهن خام و فسفات بوده که با داشتن یک درصد جمعیت جهان، بیش از 7 درصد منابع معدنی دنیا را در اختیار داشته و همچنین چهارمین کشور ثروتمند جهان در ذخایر سوخت‌های فسیلی، رتبه چهارم در ذخایر نفت، دوم در ذخایر گاز طبیعی و دهمین کشور ثروتمند جهان از نظر ذخایر سنگ آهن و آمارهای منتشر شده در مورد ذخایر جهانی طلا نشان می دهد ایران بیستمین کشور ثروتمند جهان از این نظر است.

سکو سازه نفتی شرکت نفت و گاز

 

  • ایران هجدهمین کشور پرجمعیت دنیا

 بر اساس آمارها 8 کشور دارای جمعیتی بین 80 تا 120 میلیون نفر بوده که ایران در رده هجدهم پرجمعیت ترین کشورها، هفتمین از نظر مساحت آبی، سیزدهمین از نظر ثروت تنوع زیستی و هجدهمین کشور جهان از نظر مساحت است.

  • ایران از نظر رشد درصد باسوادان بالای 15 سال از سال 1976 تا 2014 در جایگاه اول جهان قرار گرفته است

 از نظر برترین جایگاه‌ها در آمارهای بین‌المللی در حوزه آموزش؛ ایران نهمین کشور از نظر تعداد کتاب منتشر شده در سال 2010، دهمین کشور از نظر میزان بودجه آموزش و پرورش به عنوان درصد از کل بودجه دولت در سال 2013 و دارای جایگاه پنجم از نظر فارغ‌التحصیلان 4 حوزه علوم دانشی، فناوری، مهندسی و ریاضی در سال 2016  بوده و  بر اساس داده های بانک جهانی، از نظر رشد درصد باسوادان بالای 15 سال از سال 1976 تا 2014 در جایگاه اول جهان قرار گرفته  به گونه ای که درصد باسوادان بالای 15 سال در سال 1354 ، 37 درصد و در سال 1393، 85 درصد بوده که این میزان رشد تقریبا 3 برابر میانگین رشد جهانی است.

نهضت سواد آموزی

در رابطه با برترین جایگاه‌ها در آمارهای بین‌المللی در حوزه سلامت عمومی امید به زندگی در ایران در سال 1979 ، 55 سال و در 2016 ، 76 سال و به گونه‌ای ایران دارای رتبه دهم رشد امید به زندگی از سال 1979 تا 2016 است.

  • رتبه یازدهم کاهش مرگ و میر نوزادان در هر صد هزار نفر

تعداد مرگ و میر نوزادان کشور در سال 1990، 123 نفر و 2015، 25 نفر بوده و رتبه یازدهم کاهش مرگ و میر نوزادان در هر صد هزار نفر را از 1990 تا 2015 را به خود اختصاص داده است.

  • بیشترین آمار خودکشی در کشورهای اروپایی/نرخ پایین خودکشی در ایران

بیشترین آمار خودکشی متعلق  به کشورهای اروپایی بوده که ایران از مجموع 183 کشور دارای رتبه 164 یعنی جزو 20 کشور با پایین‌ترین آمار خودکشی و 10 کشور با پایین‌ترین آمار خودکشی مرد قرار دارد همچنین از مجموع 183 کشور در مرگ ناشی از مصرف مشروبات الکلی دارای  رتبه 183 و به گونه‌ای دارای رتبه اول و پایین‌ترین میزان مرگ و میر است.

ایران از نظر سرطان کبد دارای رتبه 166 از مجموع 183 کشور  بوده که رتبه 18 یعنی پایین‌ترین میزان مرگ و میر را دارا است همچنین دارای رتبه 10 سرطان دهانه رحم یعنی ازمجموع 183 کشور در رتبه 174 قرار دارد.

ایران در جایگاه بیست و دومین کشور جهان از نظر تولید غلات و پنجمین کشور  از نظر رشد تولید غلات از 1990 تا 2010 قرار داشته است

امروزه غلات نزدیک به 70 درصد سطح زیر کشت یک میلیارد هکتاری جهان را اشغال نموده‌ که بر این اساس تقریبا نیمی از کل نیازهای غذایی انسانی به ویژه در آسیا به طور مستقیم از غلات تأمین می‌شود که ایران در جایگاه بیست و دومین کشور جهان از نظر تولید غلات و پنجمین کشور جهان از نظر رشد تولید غلات از 1990 تا 2010 قرار گرفته است.

رتبه پانزدهمین کشور تولیدکننده گندم و جو و بیست و یکمین تولیدکننده برنج جهان متعلق به ایران و همچنین پنجمین کشور جهان از نظر کل زمین‌های کشاورزی،  پانزدهمین کشور جهان از نظر مقدار سرانه آبیاری سرزمینی، بیست و یکمین کشور از نظر تعداد ماشین‌های کشاورزی و هجدهمین کشور از نظر محصولات دائمی کشاورزی است.

گندم

در تولید یک سوم از محصولات کشاورزی جهان ایران جزو 10 کشور اول جهان است یعنی دومین تولیدکننده خرما و پسته،  سومین تولیدکننده زردآلو، گیلاس، بادام زمینی، گردو، هندوانه و چهارمین تولیدکننده انجیر، کیوی، خیار، به و پنجمین تولیدکننده بادمجان، سبزی و هفتمین تولیدکننده گوجه‌فرنگی و نهمین تولیدکننده انگور جهان است.

پسته تازه

برترین جایگاه‌های ایران در آمارهای بین‌المللی در حوزه انرژی شامل رتبه سیزدهم در صادرات گاز طبیعی، دوم در ذخایر گاز طبیعی و سوم در تولید گاز طبیعی، چهارم در ذخایر اثبات شده نفت خام،  هفتم در تولید نفت خام، شانزدهم در صادرات نفت خام، هفدهمین در تولید برق، بیست و دومین در صادرات برق و  چهاردهمین کشور تولیدکننده بنزین است.

برترین جایگاه‌های ایران در آمارهای بین‌المللی در حوزه صنعت و معدن شامل رتبه اول جهان در تولید فیروزه، رتبه سوم در تولید گچ، رتبه دهم در تولید سنگ آهن، رتبه دوازدهم در تولید مس و رتبه شانزدهم در تولید روی است.

  • ایران در جایگاه سیزدهم صادرات فولاد جهان قرار دارد

جایگاه سیزدهم در تولید محصول راهبردی فولاد مربوط به ایران است؛ فولاد محصولی راهبردی است و در جهان به عنوان صنعت مادر شناخته می‌شود و یکی از کالاهای مهم و تأثیرگذار در رشد و توسعه صنعتی کشورها بوده که بعد از نفت و گاز دومین کالای پرحجم تجارت جهانی است. طبق آمار انجمن جهانی فولاد، کمتر از 70 کشور در زمینه تولید فولاد فعال هستند و کشورهای بی‌بهره از این صنعت یا باید از پیشرفت خود چشم‌پوشی کنند و یا باید به کشورهای تولیدکننده وابسته شوند که در این رابطه ایران در جایگاه سیزدهم صادرات فولاد جهان قرار دارد یعنی پس از انقلاب اسلامی، تولید فولاد در ایران 18 برابر متوسط جهانی بوده که جهش شگفت‌انگیز را در تولید این محصول راهبردی نشان می‌دهد.

ایران در سال 2017 در جایگاه یازدهم تولید سیمان جهان قرار داشته است

صنعت سیمان به عنوان یکی از صنایع پایه، نقش اساسی در توسعه زیربنای اقتصادی هر کشور را برعهده دارد و به عنوان یکی از تأمین‌کنندگان نیازهای اساسی فعالیت‌های سازه‌ای است که ایران در سال 2017 در جایگاه یازدهم تولید سیمان جهان قرار داشته است.

رتبه اول جهان در صادرات سیمان مربوط به ایران بوده و وجود توزیع مناسب منابع غنی معدنی در کشور به نحوی که تقریبا در تمام ایران امکان تولید سیمان وجود دارد (حمل و نقل سیمان دشوار بوده و بخش قابل توجهی از بهای تمام شده سیمان را به خود اختصاص می دهد). غنی بودن ایران از نظر منابع انرژی، همسایگی با بزرگترین واردکنندگان سیمان جهان و دارا بودن 80 درصد تجهیزات فنی و مهندسی و دانش مربوط به این صنعت از نظر فناوری از مزایای صنعت سیمان ایران است.

ایران در سال 2014 در جایگاه بیستم تولید آلومینیوم جهان قرار داشته که این فلز کاربردی‌ترین بعد از آهن بوده و تقریبا در تمامی بخش‌های صنعت دارای اهمیت است. آلومینیوم در حمل و نقل، بسته‌بندی، ساختمان، تولید وسایل برقی و خطوط انتقال الکتریکی کاربرد فراوانی داشته و از اهمیت بالایی برخوردار است.

صنعت آلومینیوم

صنعت هواپیمایی ایران از نظر ایمنی در رتبه بیست و دوم جهان از میان 185 کشور جهان قرار دارد و همچنین ایران شانزدهمین کشور تولیدکننده خودرو است.

خودروسازان تولید خودرو

برترین جایگاه‌های ایران در آمارهای بین‌المللی در حوزه فناوری؛ ایران با بیش از 56 میلیون کاربر که دسترسی به اینترنت دارند در رتبه هفدهم جهان و با بیش از 74میلیون دارنده تلفن همراه در رتبه بیستم و ششمین کشور پیشرو در زمینه تولیدات فناوری نانو؛ یکی از قدرت‌های نوظهور در عرصه فناوری فضایی و دهمین کشور از نظر طراحی ساخت و پرتاب ماهواره است.

ایران جزو 9 کشور دارنده چرخه سوخت هسته‌ای است که اکتشاف اورانیوم، استخراج، تولید کیک زرد و تبدیل آن به گاز UF6 در حوزه تولید سوخت و مجتمع‌های سوخت در آن صورت می‌گیرد، همچنین جزو 13 کشور دنیا یعنی برزیل، چین، فرانسه، آلمان، هند، ژاپن، هلند، کره شمالی، پاکستان، روسیه، انگلیس و آمریکا بوده که توانایی غنی‌سازی اورانیوم را دارد.

جایگاه دوم پیشرفته‌ترین کشورها در حوزه سلول‌های بنیادین متعلق به ایران بوده و از نظر تولیدات زیست فناوری در سال 2017 در رتبه 13 جهان و اول منطقه قرار داشته است.

  • شاخص «تولید ناخالص داخلی» (GDP) اکنون پرکاربردترین شاخص برای اندازه‌گیری حجم اقتصاد است

برترین جایگاه های ایران در آمارهای بین‌المللی در حوزه اقتصاد؛ برای اینکه بتوان عملکرد اقتصاد کشورها را سنجید و آن را با دیگر کشورها مقایسه کرد باید از شاخص‌های اقتصادی بهره برد. شاخص «تولید ناخالص داخلی» (GDP) اکنون پرکاربردترین شاخص برای اندازه‌گیری حجم اقتصاد است که نشان‌ می‌دهد کل ارزش فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی و دولتی، طی یک دوره زمانی مشخص (برای مثال یک سال) چقدر بوده است که برابری قدرت خرید نوعی نرخ مبادله است که برابر بوده با: نسبته هزینه‌های دو سبد کالای یکسان در دو جامعه بر حسب ارزهای ملی .

یکی از معروف‌ترین مواردی که اقتصاددانان در مورد آن، برابری قدرت خرید را محاسبه کرده‌اند، همبرگر مک دونالد زیرا در بسیاری از کشورهای جهان با کیفیت یکسان مصرف می‌شود. فرض کنیم که مصرف کننده این کالا در کشور آمریکا دو دلار و در کشور بریتانیا 1.5 پوند بابت خرید آن پول پرداخت کنند، نسبت 1.5 پوند به 2 دلار برابر 75 درصد خواهد بود. عدد 75 درصد در مقایسه با نرخ برابری ارز آمریکایی (دلار) و ارز انگلیسی (پوند) که 62 درصد است بزرگتر بوده و این به مفهوم آن است که مک دونالد در بریتانیا گران‌تر از مک دونالد آمریکایی است و اگر بخواهیم به طور ساده و تنها بر اساس شاخص همبرگر مک دونالد داوری کنیم باید بگوییم که قدرت خرید مردم آمریکا بیشتر از بریتانیا است، توان رقابت‌پذیری اقتصاد کشور آمریکا بیشتر از بریتانیا و استاندارد زندگی در کشور آمریکا بیشتر از کشور بریتانیا است.

بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول ایران در سال 2017 رتبه هجدهم تولید ناخالص داخلی بر اساس برابری قدرت خرید را به خود اختصاص داده است

بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول ایران در سال 2017 رتبه هجدهم تولید ناخالص داخلی بر اساس برابری قدرت خرید را به خود اختصاص داده و همچنین بر اساس آمار بانک جهانی در سال 2016 در همین رتبه قرار داشت.

بر اساس آمارهای سازمان گردشگری ایران در جایگاه هفتم رشد جذب گردشگر از سال 1990 میلادی تا 2018 قرار دارد و در سال 2018، 32.9 درصد بیشتر از سال 1990 گردشگر خارجی وارد کشور شده است.

بر اساس آمار انجمن جهانی اقتصاد در سال 2016 ایران در رتبه نوزدهم جهان از نظر اندازه بازار بوده که شاخص اندازه بازار شامل 3 زیرشاخص یعنی اندازه بازار داخلی که مجموع تولید ناخالص داخلی به علاوه ارزش واردات کالا و خدمات، منهای ارزش صادرات کالا و خدمات که در بازه 1 تا 7 (بهترین) است و همچنین اندازه بازار خارجی که بر اساس برابری قدرت خرید (PPP) به میلیارد دلار و از سویی صادرات به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی است.

برترین جایگاه‌های ایران در آمارهای بین‌المللی در حوزه ورزش؛ در ورزش‌های تیمی رتبه اول والیبال نشسته مردان سال 2018، رتبه دوم کبدی در سال 2016، رتبه‌های سوم در سپک تاکرا مردان در بخش رگو سال 2017، فوتبال ساحلی سال 2018 و سپک تاکرا بانوان سال 2017، رتبه ششم فوتسال سال 2018، رتبه پنجم والیبال نشسته بانوان سال 2018، رتبه هشتم والیبال و هندبال ساحلی 2018، رتبه بیست و پنجم بسکتبال 2018، رتبه سی و سوم فوتبال 2018، و رتبه چهارم بسکتبال با ولیچر 2018 را به خود اختصاص داده است.

افتخارآفرینی ایران در ورزش معلولان نیز شامل رتبه اول والیبال نشسته مردان جهان ، رتبه پنجم والیبال نشسته بانوان جهان و رتبه بکستبال و ولیچر جهان در سال 2018 و همچنین رتبه پانزدهم مسابقات پاراالمپیک 2016 و رتبه اول تیمی تیراندازی تپانچه بادی 10 متر بانوان را به خود اختصاص داده که سیامند رحمان نیز قوی‌ترین مرد دارای معلولیت جهان است.

رتبه‌های جهانی ایران در ورزش‌های فردی شامل رتبه یک وزنه‌برداری ، کشتی آزاد، ووشو (ساندا – 2017) و رتبه دوم کشتی فرنگی، کاراته و رتبه سوم جودو (کاتا – 2017)  و تکواندو 2017 و رتبه چهارم شمشیربازی  (اسلحه سابر2017)، رتبه پانزدهم تیر و کمان مردان (کمپوند- 2018) و رتبه هفدهم تیر و کمان بانوان (کمپوند – 2018) و رتبه بیست و پنجم المپیک 2016 را دارا است.

برترین جایگاه های ایران در آمارهای بین المللی در حوزه نظامی؛ معیار رتبه بندی قدرت های نظامی جهان شاخص global firepower (GFP) است که همه ساله در پایگاه اینترنتی www.globalfirepower.com آورده می شود. در این پایگاه برای رتبه بندی کشورها، شاخص هایی از قبیل تسلیحاتی که در اختیار دارند، تنوع تسلیحاتی، نیروهای نظامی آن ها، موقعیت جغرافیایی، ظرفیت تدارکات، منابع طبیعی در دسترس و شرایط صنایع نظامی بومی این کشورها در نظر گرفته می شود. این پایگاه اینترنتی بیان می کند در مواقعی که به اعداد رسمی دسترسی نداشته است (مانند برخی اطلاعات کره شمالی)، بخشی از مقادیر ارائه شده را تخمین زده است.

8 شاخص اصلی قدرت نظامی مانند نیروی انسانی، منابع طبیعی، منابع لجستیکی، جغرافیا، منابع مالی نیروی دریایی، نیروی ارتش و قدرت هوایی بوده که براساس آمارهای گلوبال فایرپاور ایران قدرت سیزدهم نظامی جهان از میان 20 قدرت برتر نظامی جهان و 136 کشور در سال 2018 را دارا بوده که این رتبه بدون در نظر گرفتن امکانات و تجهیزات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محاسبه شده است.

برترین جایگاه های ایران در آمارهای بین المللی در حوزه علمی؛ ایران رتبه اول علمی در منطقه در سال 2017 و دارای 54 هزار و 388 مقالات و همچنین رتبه 16 علمی در دنیا سال 2017 و دارای 54 هزار و 388 مقالات بوده است. همچنین ایران دارای بیشترین ارجاعات علمی در منطقه در سال 2017 که تعداد آن ها 28 هزار و 813 مقاله بوده است.

ایران هفدهمین کشور با بیشترین ارجاعات علمی در سال 2017 و دارای 28 هزار و 813 مقاله ارجاعی بوده است.

براساس گزارش سال 2010 نیوساینتیست ایران دارای سریع ترین نرخ رشد علمی در جهان، پیشروترین کشور در عرصه تولیدات علمی و همچنین نرخ رشد علمی 11 برابر میانگین جهان است.

  • ایران رتبه اول رشد شاخص توسعه انسانی جهان در 4 دهه اخیر

برترین جایگاه های ایران در آمارهای بین المللی در حوزه توسعه انسانی؛ ایران رتبه اول رشد شاخص توسعه انسانی جهان در 4 دهه اخیر بوده که گزارش توسعه انسانی یکی از مهم ترین و معتبرترین گزارش های اقتصادی اجتماعی در جهان است که هرساله توسط دفتر توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) منتشر می شود که در آن شاخص توسعه انسانی (HDI) کشورها، براساس معیارهای امید به زندگی، کیفیت نظام آموزشی، درآمد واقعی و سرانه درآمد ملی محاسبه می شود.

تمامی شاخص های توسعه اقتصادی و اجتماعی در برآورد این شاخص دخیل بوده و به عبارتی یکی از جامع ترین معیارها برای مقایسه توسعه یافتگی کشورها به شمار می رود که تمامی دولت ها و سازمان های علمی و تحقیقاتی از این شاخص به عنوان یکی از معیارهای اصلی مقایسه کشورها استفاده می کنند.

براساس گزارش توسعه انسانی سازمان ملل متحد، طی سال های 1980 تا 2016، ایران بالاترین رشد توسعه انسانی جهان را داشته است.

براساس آمارهای هادسن ایران و عربستان به ترتیب رتبه های هفتم و هشتم قدرت جهان را به خود اختصاص داده؛ موسسه هادسن، اندیشکده تحقیقاتی در پیگیری تحلیل رفتارها و سیاست های قدرت های بزرگ جهانی است که در سال 1961 تاسیس و این موسسه متعهد به تحقیقات و تحلیلی نوین است که امنیت جهانی، رفاه و آزادی را ترویج می کند و عوامل تاثیرگذار در رتبه بندی آن شامل متحدهای بین المللی، وضعیت اقتصادی و نفوذ سیاسی است.

  • ایران سیزدهمین قدرت برتر جهان از نظر یو. اس. نیوز در سال 2018 است

ایران سیزدهمین قدرت برتر جهان از نظر یو. اس. نیوز در سال 2018 است که رتبه بندی قدرت براساس میانگین امتیازات به 5 ویژگی رهبری، نفوذ اقتصادی موثر، نفوذ سیاسی، اتحادهای بین المللی قوی و نیروی نظامی قوی توجه دارد.  

حمله موشکی

بر اساس گزارش مجله امریکن اینترست ایران رتبه هفتم جهانی در میان 8 قدرت برتر جهان را به خود اختصاص داده که تمرکز این مجله بر سیاست خارجی، امور بین المللی، اقتصاد جهانی و امور نظامی و  دو عامل تاثیرگذار در رتبه بندی آن نفوذ و تاثیرگذاری در سایر کشورها و قدرت دفاعی و موشکی است./

Comments

Popular posts from this blog

چگونه باک ویتامین D بدنمان را پر کنیم؟

زمین‌خواران تغییر روش داده‌اند

سازمان جنگل‌ها: علاوه بر چوب جنگل‌های هیرکانی، «خاک آن هم قاچاق می‌شود»