آتشکده آذرگشسپ

 

درباره آتشکده آذرگشسپ

آتشکده ای در استان آذربایجان غربی و در شهر تکاب است که در زمان های قبل از حمله اعراب به ایران یکی از مهمترین مراکز نیایش ساسانیان و متعلق به گروه جنگیان و سپاهیان و شاهان بود. در فرهنگ پهلوی درباره آن چنین آمده است: « آذر گشسب که از آن همه‌ی سران و سپهبدان و بزرگان بود، آتش شاهنشاهی ایران بود» و جایگاه آن در آذربایجان در «شیز» یاد شده است. جای این شهر را گروهی از دانشمندان خاور شناس، همان ویرانه‌ی تخت سلیمان کنونی در آذربایجان دانسته اند. این ویرانه در یک 160 کیلومتری جنوب شرقی دریاچه ارومیه در خاک افشار است.

در برهان قاطع این معانی برای صورت های مختلف این واژه آمده است:

آذر شسپ یا آذر شپ: نام فرشته ای است، موکل آتش و پیوسته در میان آتش است.

آذر گشپ: نام فرشته ای است موکل آتش و پیوسته در میان آتش است و مخفف آذر گشسپ هم است.

آذر گشسب: نام آتشکده ای است که گشتاسب در بلخ ساخته بود و همه گنج های خود را آن جا گذاشته و ذوالقرنین آن را خراب کرد و گنج ها را برداشت و مطلق آتشکده را نیز گویند و به معنای برق هم آمده است و آتش و آتش پرست را نیز گفته اند.

می گویند این آتشکده به مدت 700 سال روشن بوده و خاکستر نداشته است و این شاید به جهت وجود چشمه های نفت و اشتعال طبیعی آن و یا گاز متصاعد از آن و شاید هم بر اثر وجود گاز های آب گرم زیر زمینی، که از این محل به بیرون راه یافته بودند، برای زمان طولانی مشتعل بوده است. لازم به ذکر است که در این محل چشمه های آب گرم وجود دارد. به آتشکده آذر گشسب آتش همیشه جاودان می گفته اند.

این آتشکده بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و نیایشگاه ایرانیان در قبل از ورود اسلام به ایران به‌شمار می‌رفت که در سال ۶۲۴ میلادی و در حمله هراکلیوس، امپراتور رومیان، به ایران تخریب شد. آباقاخان برادرزاده هلاکوخان که مسلمان شده بود، بر روی ویرانه‌های آن، مسجدی ساخت که آن نیز بعدها ویران شد و تنها کاشی‌هایی با نقوش و خط برجسته از آن به جا مانده که امروزه در موزه رضا عباسی نگهداری می‌شود. این بنا را به سبک معماری ساسانی ساخته بودند.

در مجله مستر بلیط می توانید اطلاعات کاملی درباره آثار تاریخی سراسر ایران بدست آورید، پس اگر به این مبحث علاقه مندید می توانید این مجله را دنبال کنید.

تاریخچه آتشکده آذرگشسپ

Comments

Popular posts from this blog

چگونه باک ویتامین D بدنمان را پر کنیم؟

زمین‌خواران تغییر روش داده‌اند

سازمان جنگل‌ها: علاوه بر چوب جنگل‌های هیرکانی، «خاک آن هم قاچاق می‌شود»